marți, 12 noiembrie 2013

Intr-o zi am fumat o tigara pana la capat



Intr-o zi am fumat o tigara pana la capat – prima mea tigara. Intr-o zi mi-am fumat viata – prima si singura mea viata – dintr-o singura respiratie – pana la capat. Am ramas moale in suicidul meu prostesc si am simtit, fara impotrivire, cum se scurge viata dintr-un foc, intr-un scrum negru si putred la picioare. Odata cu gura aceea mare, completa de fum de nor, de aer negru inauntrul meu – am gustat o bucata de cer, iar ea si-a facut loc in trupul meu, ramanand pentru totdeauna acolo. Iar eu am intepenit de greutatea lui. De tot cerul acela, de tot albastrul si asprul lui in inima mea.
Dupa aceea, am stiut ca niciodata, nimic din ce am sa traiesc eu nu va mai fi adevarat – niciodata mai adevarat ca acel unic moment de sfarsire, de moarte albastra inauntrul meu, innecata sa se sufoce, sa se umfle in organele mele de foc, de arsura – pentru ca am refuzat, vezi tu – am refuzat sa o las sa iasa afara, afara din viscerele mele, din adancurile mele, din golurile de aer aflate in deriva, fara sens, plutitoare acolo.
Eu nu mai traiam. Nu mai eram vie. Nu mai eram reala – nu mai eram adevarata – nu mai eram nimic. 
Strangeam cu incapatanare moartea inauntrul meu si nu mai voiam sa-i dau drumul.

Ma gandesc ca asa trebuie sa se fi simtit si primul prunc de pe Pamant cand a gustat pentru prima oara din laptele mamei lui – cand a gustat din hrana de pamant si de aer crud oferita de planeta asta curioasa – o singura inghititura si a simtit ca i se face rau. Si a vrut sa dea totul afara de indata, dar viata deja incepuse sa isi faca loc in el si era bolnav... trebuia sa traiasca cu ea si sa o pretuiasca pentru ca ea era boala lui si condamnarea ii era sa o iubeasca. Aceasta stupida maladie epuizanta pentru 100 de ani de viata... sau pentru o eternitate.

(Ma gandesc ca asa trebuie sa se fi simtit si primul prunc de pe Pamant cand a gustat prima oara din aceasta lume – cand a facut ochi si a gustat lumina, cand a prins simturi si a strans razele-i intre degete, si spini si petale de floare de pe sanii mamei lui cand a gustat alb de femeie si a stiut ca asta-i va fi condamnarea – sa guste o vesnicie din sangele unui cer fara caldura ca sa ajunga candva la albul perfect al acelei linistiri.)

Ma intreb daca e adevarat ce se spune – ca boala asta, ca blestemul asta ne urmareste de secole de viata – si, daca e asa, inseamna ca sunt alti oameni care, avand posibilitatea sa existe mai departe, ar fi putut sa ne povesteasca cum era la inceput. (Eu eram la inceput ? Am fost vreodata aici inainte de asta ?) Cunosc foarte putini oameni vesnici in lumea asta. Iar ei sunt vesnici numai pentru ca exista aici dinainte sa apar eu – si aceasta ii face stralucitori, extraordinari – sunt nemuritori in trecutul meu necunoscut, uitat, nenascut. Iar oamenii aceia sunt poate familia mea – cei care m-au cunoscut inainte ca sa am sansa sa o fac eu insami – cei care au stiut cine sunt inainte s-o fac eu insami, cei care m-au vazut in dragoste inainte sa apar si au ales sa-mi dea drumul sa traiesc.
Oare ei ar putea sa-mi impartaseasca putin din secretul acestei vieti? – oare il cunosc catusi de putin, pentru simplul fapt ca sunt mai trecuti decat mine – eu, care traiesc atat de mult in viitor incat am uitat demult sa mai fiu prezenta, sa adun si sa strang amintiri inauntrul meu despre trecut ca sa hranesc mai departe setea de raspunsuri a copiilor ce o sa apara din mine – din tot nimicul si deriva asta, la randul lor.

(Ma intreb daca parintii nostri au simtit aceeasi foame, acelasi sevraj pentru final, pentru sfarsire – o sfarsire de moarte in sufletele lor grele – si daca nu ne-au urat intocmai pentru aceasta din prima clipa in care am luat viata in lumea asta, mai departe, din golurile lor. Acestea nu mai erau goluri acum. Nu mai aveau gauri inauntrul lor, caci dragostea lor ii umpluse si, apoi, ne creeasera pe noi. Dar apoi au ramas la fel de pustii, si inca si mai singuri, desfigurati in interiorurile lor sangerande de fericirea plantata si smulsa de acolo in flori putrede, rosii-sangerii ale iubirii, caci trebuisera sa renunte la dorul lor de dragul nostru, odata nascuti. Dragostea ii umpluse, toata deodata si pe de-a intregul, si apoi ii distrusese intr-o fractiune de sacunda, innecandu-i in golul ce nu paruse niciodata asa de larg inainte. Nu mai puteau sa-si doreasca sa moara, totusi, intr-o lume in care legaturi de sange ii tineau inclestati de Pamant. Ei nu se mai puteau sfarsi – ei nu se mai puteau sfarsi in afara lumii acesteia, a tuturor si pana si a lor insisi, in uitare, in instrainare vesnica de viata si de tot ; caci lumea ii privea acum, si ea avea ochi mari, caprui de copil...
Si eu cred ca ne urau in clipele acelea. Da, ne urau. Si mai cred ca ne urasc si acum. Caci – nu-i asa ? – noi i-am furat, i-am privat de singurul lor vis, de singura lor cerere catre viata... revendicandu-ni-l noua, inapoi, prin sufletele noastre, la fel de goale si de sangerande, sperand sa ne putem acoperi gaurile asa cum au sperat si ei sa o faca odata. Noi... ne dorim sa murim. Si ii omoram si pe parintii nostri prin aceasta.)


Diluare

Azi am spart o cana de portelan. A cazut si s-a facut farame la picioarele mele, iar fragmentele de sticla au sarit in ea in toate partile, improscand in stropi ce lipaiau pe podea, de laptele murdar aflat inauntru. Pacat – era o cana frumoasa. Oare ar trebui sa-mi para rau? Oh, nu, caci cat o invidiez – cat as vrea sa fi gustat eu din bucuria ei, din fisurarea unor cioburi de vopsea, din despartirea, din sarutarea smulsa mortii in atatea parti mici de fiinta, de ganduri, de sentimente, cat sa nu le mai simta – din amputarea ei nedureroasa care i-a dat voie sa mai respire o secunda... O secunda inainte sa cada in uitare. Oh, biata creautura, oh, biata creatura ! – dulce e fericirea ta !
De ce nu pot eu sa cad astfel – de ce nu pot eu sa ma sparg intr-o mie de bucati cand ma izbesc de Pamant sa il gust sub carnea mea, sa ma taie in inima mea fleasca ?
Oare asa cum, fara remuscare, am trantit eu portelanul albastru de podea, in acelasi fel suntem trantiti si noi de Pamant peste acea suta chinuitoare de ani ? Oare cu la fel de multa parere de rau, cu la fel de multa compatimire, cu la fel de multa remuscare...cu la fel de multa ura ?
...pentru sfarsitul nostru scurt, pentru un harait atat de sfredelitor al sufletului inainte sa se sparga ? Si pentru tot infinitul de fericire ce va urma dupa, in afara lui – in afara vietii – in afara creatiei si a timpului insusi – caci noi suntem vesnici acum. Mai vesnici decat va putea El sa fie vreodata.
Caci noi nu mai avem nevoie sa simtim viata acum. Si nu mai avem nevoie sa ne hranim cu ea, sa respiram aer si iubire din lumea aceasta ca sa ne simtim vesnici ( suntem vesnici deja).
Si nici o farama din durerea ei, odata cu aceasta.
Nu mai avem nevoie sa simtim durerea. Acum nimic nu mai jinduieste. Nimic nu mai sufera.
Nimic nu mai exista. Nimic pe toata lumea aceasta. 
Nimic in afara de toata vesnicia.
Nimic in afara de tot.
...si de toata linistirea asta.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu